CSI-P : RFID bernilai RM20,000 (USD 5,263.16)

Holla!

Masuk ofis hari ni skali bos ade la, so sumer org memulakan hari ni dengan muka serius  (esp senior engineer aku) ,temasuk aku skali. Mmg dah agak dah perkataan pertama yang kuar dari mulut bos ialah

“Qoutation RFID K****M dah siap?”

Muka aku berkerut…camane nak jawab ni?

“Blm lagi bos, budget kita kecik,US product mahal sgt,skrang tgh tunggu reply dari China”,mmg jawapan yang kemas dr aku smbil tunjukkan price list table kat dia. Nasib baik la Pak Aji senyap je,means ok la. Heh,xsia2 aku prepare kan table tu smalam,trase bangga lak.

RFID stand for Radio frequency Identification. Terdiri dari 2 komponent iaitu reader and transponder dimana transponder akan menghntar signal (aah,signal tu dlm bentuk radio frequency) dimana signal tersebut mengandungi unique codes. Apa bila reader menerima signal itu dan unique code tersebut akan dipadankn dengan database utk mengenalpasti siapakah orang itu…

Rfid ni sebenarnya banyak dan aplikasinya semakin berkembang…tp kenapa projek aku ni susah nak dapat info? sebenarnya tak susah,penghalang utama ialah

  1. budget utk projek ni dan
  2. jugak skope projek yang tak matching dengan budget (budget lagi.)

Tp xpe,pengalaman kan? Erm,aku xpassionate sgt skrang nak berborak pasal RFID ni tp ade satu mende lagi yang best.

HEHEHEHE,smalam aku dah berjaya melakukan satu online transaction dengan jayanya, mnggunakan maybank2u lak tu,hehehe, dan akhirnya aku berjaya jugak mendapatkan ebook yang mengajar aku camane nak buat cari duit online nieh,huhuu,bestnyeeee,nak tau? kne la tanya,insyaallah aku jwb.

so ari ni,aku sambil2 bwat2 sibk ngn rfid ni,aku pun sibuk2 kan juga la nak memulakan bisness aku ni,agak2 ble leh stat? yang pastinya aku akan umumkan ble dah launching nnti. Ok,bz ni,cau cincau!!!!

Leave a Reply

